hit counters

viernes, 15 de marzo de 2019

Ermita de Sant Antoni a Ribes de Freser

1/02/2018: En aquesta ocasió vam agafar el tren R3 i ens vam desplaçar fins a Ribes de Freser, per completar una ruta amb records negatius i altres de positius, tot envoltats d'un entorn magnífic!

Novament la comarca del Ripollès, molt seductora, ens atrau per tornar i caminar per un dels municipis més populars de Catalunya!

Serà una ruta circular tot començant per visitar una font i un seguit de construccions militars, per arribar finalment a l'Ermita de Sant Antoni pel Coll de la Casassa, i acabant l'excursió per un descens molt curt de tornada a Ribes de Freser

Santa Maria de Ribes, documentada des de principis del segle XI, l'exterior està decorat amb arcuacions llombardes i un fris de dents de serra i crida l'atenció la teulada amb coberta de pissarra i mansardes pròpies de l'arquitectura civil de muntanya!

Ribes de Freser és un dels pobles més coneguts també perquè és un dels punts d'inici, juntament amb Queralbs, per accedir amb el cremallera a la Vall de Núria, els trens porten els nom del cims més emblemàtics de la zona...

...un d'ells el Taga (2.040m)!

No perdem l'ocasió per observar la Merla d'aigua (Cinclus cinclus), una part de la fauna present a el Freser, el riu que atravessa el poble i segueix el seu curs fins a trobar-se a amb el riu Ter a Ripoll!

Al primer kilòmetre deixem la carretera i agafem un sender que ens fa passar per...

...la Font del Ferro, que com el seu nom indica l’aigua que brolla d’aquesta font presenta la propietat d’incorporar en la seva composició certs nivells d’òxids ferrosos!

Més endavant agafem una desviació i ens apropem al...

...Fortí K8, un dels milers de búnkers que es van construir entre el 1944 i 1948 per l'exèrcit franquista al final de la II Guerra Mundial i davant dels dubtes de la supervivència del règim...

...formant la "Línea P", amb una funció defensiva per protegir la frontera en cas d'invasió dels aliats, fet que mai es va produir però que ha deixat una petjada molt evident al llarg de tota la serralada dels Pirineus...

...alguns d'ells es van situar en miradors com aquest, amb una vista privilegiada cap a Ribes de Freser on destaca...

...el Castell de Sant Pere, les runes són un vestigi arquitectònic de l’edat mitjana, la construcció del qual no està datada amb exactitud, però es fixa cap al segle X i va ser declarat BCIN (Bé cultural d'interès nacional)!

Seguim el sender de pujada i novament ens trobem la carretera que porta a Campelles, la qual seguim uns metres fins que al Revolt de la Casassa ens adentrem al bosc i trobem...

...les bateries antiàeries H6 i H7!

Tornem al Revolt de la Casassa i seguim la carretera i l'abandonem del tot per seguir breument aquesta pista fins a Cal Rosset, allà retallarem per un sender tot atravessant el Camp Negre fins arribar al...

...Coll de la Cassa, on des de fa una estona cau neu granulada, al fons s'intueix el perfil de les muntanyes properes a Planoles i Ventolà!

Una zona on abunden les pastures de muntanya com el Prat dels Bous i el Pla de les Manxes!

Darrers metres tot per la Muntanya d'Hortellfet i arribem a la...

...Ermita de Sant Antoni, dedicada a Sant Antoni de Pàdua i construida el segle XVII, a davant mateix hi destaca un pou cobert com si fós una caseta.

Al costat mateix de l'ermita ens sopren positivament un monument que recorda al naturalista Félix Rodríguez de la Fuente, amb una frase molt inspiradora: "Per tu coneixem més la natura", ben veritat!

Darrera l'ermita pel camí que seguirem nosaltres trobem la Font de l'Avi Pep, amb la neu granulada que es va acumulant al terra!

Bunker de Els Coforns o Mirador de Ribes, a 1.259m...

...on tot i la nevada, que es va consolidant, podem observar clarament Ribes de Freser!

La baixada és molt ràpida, per un sender molt ben marcat...

...en dos kilòmetres ja som a baix!

Granòfir de Ribes, l'únic que existeix a Catalunya!

Ben entrada la tarda ja neva a la Vall de Ribes, la cota s'ha desplomat per sota dels 900m...

...però hem d'agafar el tren de tornada a casa, tot i així per una vegada aplaudim el seu retard i gaudim una bona estonada de la nevada que ja començava a agafar el terra!