hit counters

sábado, 8 de junio de 2019

Monestir de Montserrat - Sant Jeroni (hivernal)

14/02/2018: Després de veure nevada la Serra de Collserola moltes vegades, el que vam aprofitar és per experimentar el mateix però al Massís de Montserrat!

Ens vam desplaçar al sud de la comarca del Bages, al límit amb l'Anoia i el Baix Llobregat, al municipi de Monistrol de Montserrat!

Una ruta circular amb sortida i arribada al mateix Monestir de Montserrat, tot passant per algunes ermites, un cim emblemàtic, on la pujada seria per unes escales i la tornada per una pista encimentada i aplanada tot fent la volta per Sant Miquel!

Des de Monistrol de Montserrat, on agafem el Cremallera de Montserrat, ja tenim un primer contacte amb aquestes roques de conglomerat anomendades Agulles i que són el tret més característic!

Amb el Cremallera de Montserrat l'accés al monestir és qüestió d'un trajecte de pocs minuts i només arribar les vistes són un regal pels ulls!

Serra de l'Hospici, i encara que difícil de veure si no es coneix, al centre, Sant Salvador de les Espases!

El Tibidabo, al Parc Natural de la Serra de Collserola!

Seguim pel costat del Torrent de Santa Maria tot creuant el Pas dels Francesos...

...i prèviament ja ho hem fet per les Escales dels Pobres, tot prenent certes precaucions i evitant de trepitjar els punts on el gel és encara compacte!

Cabra salvatge (Capra pyrenaica hispanica), les cabres existents al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat es van introduir l’any 1995, actualment la població està estabilitzada en uns 250 exemplars!

Les escales fa que agafem una bona perspectiva del Monestir de Montserrat...

...i La Mola, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac!

Ermita de Santa Anna, de les més pròximes al Monestir, de fet l'ermita original es trobava a poca distància de l'actual i fou destruïda l'any 1812 durant la Guerra del Francès!

Seguim remuntant pel Torrent de Santa Maria, ara guanyant amb vegetació i deixant provisionalment les escales per un sender de bon caminar!

Ermita de Sant Jeroni, la nova, perquè actualment no hi ha restes de l’antiga ermita...

...que estava situada molt a prop de la present i del centre reemissor de telecomunicacions!

Els caramells (també anomenat: candela, candeler, canelló, canaló, canalobre) senyalen el fred dels dies anteriors a la nostre visita! Al vídeo veureu la banda sonora de l'aigua quan aquests comencen a desfer-se per a l'augment de la temperatura!

La neu s'acumula a la vegetació: Alzina (Quercus ilex)

Boix (Buxus sempervirens)

Marfull (Viburnum tinus)

Galzeran (Ruscus aculeatus)

Monument a Jacint Verdaguer

Sant Jeroni (1.236m) coronem el cim emblemàtic de la jornada, amb un Cercavores amb el qual podem simular una conversa! jaja

Cercavores (Prunella collaris): resident a l'alta muntanya pirinenca i prepirinenca, en ambients rupícoles. En aquesta àrea de nidificació es pot trobar tot l'any, però també hi ha una part de la població que fa moviments altitudinals a l'hivern que els fan arribar al nivell del mar, sempre que trobin ambients adequats, com és el cas de la Muntanya de Montserrat!

Ha sigut un bon dia per pujar a Sant Jeroni, trobem poques persones...

...tenim tot el temps del món per contemplar les vistes, que arriben fins als Pirineus...

...arribem a observar el Puigllançada (2.409m), a l'esquerra més tapada la Tossa d'Alp!

Impressionant veure el conglomerat emblanquinat!

De tornada agafem el camí de Sant Jeroni a Sant Joan i observem tot un seguit d'elements destacables, com per exemple el mític Cavall Bernat, 245m de paret de conglomerat i que va ser escalat per primera vegada l'any 1935!

Escultura de la Mare de Déu de Montserrat que presideix el cim del Cavall Bernat!

Ermita de Sant Benet

Ermita de Sant Dimes, avui dia no ens podem situar en ella mateixa perquè no és oberta al públic però hi ha camins que et deixen a prop o com avui nosaltres des de l'altre banda en tenim una bona perspectiva, segurament la millor; a simple vista es troba damunt del Monestir però a molta més alçada i distància a peu!

Ermita de Santa Anna i el camí per on hem passat hores abans, ara també vist en perspectiva i on observem els murs de pedra!

Com dèiem la tornada és per una pista encimentada, aplanada i el gel ja es va trencant i facilitant la caminada!

Arribats al Pla de les Taràntules hi ha l'estació del Funicular de Sant Joan...

...que connecta directament amb el Monestir, però nosaltres completarem la volta a peu, tot i així ens aturem uns minuts per observar més ermites que tenim a la vista!

Ermita de Sant Joan, en bon estat de conservació!

Ermita de Sant Onofre, en un estat deteriodat!

Ermita de Sant Jaume, en estat de runes!

Ja fem el gir final de retorn al Monestir, però igualment guanyem vistes al sud, al Baix Llobregat on observem els nuclis de Olesa de Montserrat i Esparreguera!

Ermita de Sant Miquel

La Creu de Sant Miquel, des d'on tenim una de les millors panoràmiques al Monestir i al Riu Llobregat!!

Riu Llobregat

Monestir de Montserrat

I finalment completem la circular per Montserrat!

Com a premi un dinar complet!