hit counters

domingo, 24 de mayo de 2020

Presa de Cavallers - Refugi Joan Ventosa i Calvell - Montardo (2.837m)

22/06/2016: Ruta d'anada i tornada pel mateix sender per pujar a un dels cims amb les millors panoràmiques a moltes altres muntanyes del Pirineu Occidental Català: Aneto, Punta Alta de Comalesbienes, Comaloforno, Besiberris, Tuc de Molières,... !

El punt culminant serà a la Val d'Aran tot i que gran part de la caminada es farà per la comarca veïna de l'Alta Ribagorça!

Anada i tornada pel mateix lloc i donat que tenim per davant 10km llargs de pujada serà un punt a favor per gestionar la baixada i retorn al cotxe, i tot en un dia molt calorós de juny on creaurem molts estanys, i els que no els tindrem a la vista, i podrem posar nom a molts dels cims dels Pirineus!

Pletiu de Riumalo amb el Riuet d'Estany i alçant la mirada amb bones congestes el Comaloforno i els Besiberris!

Presa de Cavallers

Coincidim amb altres grups de persones que possiblement van a fer nit al refugi o a fer una excursió d'un dia com nosaltres!

Refugi Joan Ventosa i Calvell amb el mític Collet de Contraix i que en la imatge ampliada veureu que hi ha dues persones que en baixen i es veu la traçada com queda marcada damunt el mantell blanc!

No ens aturem al refugi, avui no, hanem per feina que a la muntanya mai se sap però sí que ens aturem uns segons per contemplar davant nostre els Pics de Comalespada!

El sender no té pèrdua i mentre avançem no podem evitar girar del cap i admirar novament els Besiberris i el Comaloforno!

Estany Xic

Gralla de bec groc (Pyrrhocorax graculus)

Aquí és l'aigua la que reclama el seu protagonisme, ja sigui transparent o en forma de neu!

Els estanys els hanem passant sense problemes pels seu costat, com aquest el de Travessani, a vegades pel mig de dos i tot, més endavant amb més neu pujarà una mica l'emoció!

Estany des Monges, que avui el deixarem ben retratat i no som els únics, l'entorn ho val! Al fons ja es veu la pica del Montardo Petit (2.785m), porta d'entrada al seu germà gran el Montardo!

Tram emocionant, tot remuntant per la dreta de l'Estany des Monges, comencem a trepitjar neu però està toba i sense gaire gruix, per tan tot sota control, no caurem pas a l'aigua!

Superada la pendent emblanquinada darrera la panoràmica és espectacular, una vegada més!

Darrera els Pics de Comalespada sobresurt per fi la Punta Alta de Comalesbienes!

Sense buscar-ho davant tenim uns "sherpas" que ens obren camí entre les congestes, que no són poques!

Coret de Oelhacrestada o Port de Rius, que com el refugi anterior deixarem de banda per centrar-nos en anar directes al cim, aquest pas seria obligat si el nostre objectiu fos Era Restanca!

L'ascens en aquest punt és exigent, i més amb la calor, així que aprofitem per agafar forces amb les admirables vistes a l'Estany des Monges i les muntanyes anteriorment esmentades, de dreta a esquerra: Besiberris, Comaloforno, Pics de Comalespada, Punta Alta de Comalesbienes i Pic de Contraix!
Estany des Monges

Ara ens toca a nosaltres creuar aquestes congestes tan ben parides: com som a vessant sud en un dia calorós i com hem dit no hi ha massa gruix podem seguir amunt, endavant!

Dit i fet, ja hem fet cim!!! Gerard, Carles "iltrueno" i Jaume al Montardo (2.837m); són les 14:49h del 22 de juny de 2016!

Al fons de la vall observem el poble d'Arties, al cor de la Val d'Aran!

A baix a l'esquerra l'Estanh de Cap de Pòrt, a la seva dreta Era Restanca i més endavant Estanh de Mar. Al fons de tot i molt nevada La Maleïda, actualment coneguda amb el nom de Aneto, meravellós!

Montcorbau i a la dreta de la imatge sobresurt un trosset de l'Estnho de Vilac!

Pic de Tumeneia, Pa de Sucre i Punta d'Harlé

Estanh de Mar, Còstes de Mar i el Tossau de Mar

Aquesta ja els heu d'indentificar vosaltres amb les pistes que us he donat! jaja

A baix els tres estanys respectius d'esquerra a dreta: Clot, Travessani i Xic (tots ells els hem creuat de pujada, també tocarà de baixada). I les muntanyes sobradament nombrades, de dreta a esquerra: Pics de Comalespada, Punta Alta de Comalesbienes, Pic de Contraix i ara afegim la Creu de Colomèrs!

Panoràmica del vessant sud del Montardo

Panoràmica del vessant nord del Montardo

Descens ràpid però amb bona lletra, a la muntanya som simples puntets, marxem sense haver-le molestat gaire!

Fotografiant-me amb la Punta Alta de Comalesbienes al darrera (cim que realitzaríem l'any següent el 2017) i el Collet de Contraix (per on vam passar el passat setembre de 2019)!

Per si hi havia dubtes de la forta calor, de tornada al camp base a El Pont de Suert la prova més evident!