hit counters

martes, 16 de febrero de 2021

Castell de Montesquiu - Pla del Revell - Castell de Besora

23/12/2018: Ruta entre castells i no som al Tour de França, i és que a Catalunya també tenim una molt bona col·lecció de castells, alguns enrunats això sí i altres rehabilitats o senzillament ben conservats!

Ens retrobem amb la comarca d'Osona, al seu extrem nord, al municipi de Montesquiu, conençant concretamente des del seu castell, alçat davant del poble!

Ruta circular que iniciem al Castell de Montesquiu i amb un ascens progressius i per pista ens port a asssolir el Pla del Revell, un mirador privilegiat tan a N com a S amb vistes als Pirineus (amb cims com el Pedraforca, Tosa d'Alp i Puigmal) i a la muntanyes prelitorals com el Massís del Montseny i la Muntanya de Montserrat i sobretot l'espectacular boira matinal a la Plana de Vic. Acte seguit coronem el Castell de Besora i tornem al punt d'inici per la Obaga del Revell. Finalment fem parada a la veïna població de Sant Quirze de Besora, a dinar i observar el magnífic riu Ter!

El Castell de Montesquiu, més enllà de la pròpia construcció, és un entorn molt relaxant, ideal per fer-hi una visita tan interna com externa!

Estació Meteorològica, recordar que a Catalunya hi ha una gran afició a la meteorologia!

Tot i que caminem per pista i també trepitjarem alguns senders, un dia més hanem equipats amb un aparell GPS, sempre imprenscindible per complir la ruta que ens havíem marcat!

No hem arribat al mirador que és el Pla del Revell però ja tenim unes vistes panoràmiques de primera a la Plana de Vic, sota la boira, i al Massís del Montseny! Així com també a l'horitzó sobresurten les muntanyes de Centelles com el Puigsagordi, que ja vam visitar en una altre sortida!

L'aigua és la font de la vida, allà on hi hagi una bassa mig plena doncs benvinguda sigui!

El Turó de Tagamanent (Massís del Montseny) i entre la boira el que possiblement és el Castell de Tona!

La zona està molt ben senyalitzada, portem el GPS clar, però aquests cartells també ens poden nombrar altres localitzacions d'interès, aquí concretament la senyal fa referència al "Sender dels Tres Castells", essent el tercer el Castell de Milany, que però avui ens queda massa lluny: som a 14km seu i a la vegada a només 2km del Castell de Besora, que és el nostre punt més llunyar de la jornada. El Castell de Milany queda pendent per una altre ocasió!

El Pla del Revell, amb algunes cases enrunades, quasi menjades per la vegetació, i una parcel·la que sembla que es vol recuperar per l'ús d'emmagatzematge de pastures, en tot cas una àrea molt refrescant!

I per refrescant, la Font del Revell, tot i que nosaltres ja portem la nostra aigua de casa, sempre bàsic perquè mai saps segur si en trobaràs pel camí!

El Pla del Revell al ser una plana elevada destaca per ser un espai ampli tan a curta vista o com a la llarga ja que ens ofereix contacte visual amb els Pirineus a través del Puigllançada encara nevat, als nostres peus ramaderia bovina, més basses remullades i una nova panoràmica a la Plana de Vic, on la boira encara persisteix!

Encara des del Pla del Revell tenim a la vista el Castell de Besora i just davant seu el Collet de la Mongia, una interessant carena formada de margues (roca sedimentària carbonatada amb un 35% - 65% d'argila) per la qual accedirem al punt culminant de la jornada!

I encara que tímidament la boira vigatana comença a dispersar-se deixant al descobert el relleu muntanyenc de la plana!

Baixem de la Plana del Revell per la seva cinglera, per un grau simple, amb la fulla caduca al terra

Collet de la Mongia, caminar per damunt d'aquestes margues sembla com trepitjar un paisatge lunar

Els colors blanc i verd indiquen que seguim un sender local, camí del Castell de Besora

A la zona l'aigua està garantida, entre basses i algunes fonts no faltarà mai aigua al bestiar!

I parlant de bestiar, el que veiem pasturant als voltants de la Masia El Pla

Castell de Besora, a 1.030m d'alçada, a les portes de Santa Maria de Besora, al qual accedim per unes escales de fusta!

PANORÀMIQUES DES DEL CASTELL DE BESORA

Tosa d'Alp i Puigllançada

Serra del Cadí

Els Pirineus al fons amb els cims nevats i davant nostre la Serra de Bufadors

Masos, prats i ramaderia són una estampa clàssica de la zona

Santa Maria de Besora i Serrat de la Garrafa

Santuari de Bellmunt, el mirador per excel·lència de la Plana de Vic

Collet de la Mongia

Santa Maria de Besora

Església de Santa Maria (Santa Maria de Besora)

Inoblidable les vistes que ofereix el Castell de Besora: a la dreta tenim el Collet de la Mongia i el Pla del Revell per on hem arribat fins aquí, i a l'esquerra al fons la Plana de Vic on comença a escampar la boira, som al migdia!

De baixada fem una nova passada per la Masia El Pla i enfilem la tornada per la Obaga del Revell

Hem acabat prou d'hora l'excursió com per anar a dinar a Sant Quirze de Besora, amb un riu Ter poc cabalós aquell dia però igualment regalant una estampa espectacular!